23-10-2010

Stella

Om kleine kinderen in Zuid-Soedan te helpen heeft Oxfam Novib Call-TV weer terug gebracht. Leuk voor de kinderen; leuk voor Edet en Oxfam; die houden immers 50% achter. Het is echter minder leuk, zelfs verschrikkelijk voor de normale ziel. Wat ze namelijk hebben gedaan om Call-TV echt helemaal naar zijn oude vorm terug te krijgen; is het opvoeren van Stella Gommans.

WAAROM?! Als je geld van tere zieltjes wilt aftroggelen is het laatste wat je wilt doen een afschrikwekkend object als Stella Gommans opvoeren. Toen ik het voor het eerst zag hoorden mensen me vier verdiepingen beneden schreeuwen van afschuw. Het probleem is echter dat er verder waarschijnlijk niemand te strikken was voor deze actie. Goede doelen kampen immers met een behoorlijk imagoprobleem. Ondanks initiatieven als Serious Request en landelijke TV-acties waar iedere zichzelf respecterende BN'er zich voor inspant, hebben de doelen meer dan ooit het imago dat er simpelweg geld weggesluisd wordt richting de steenrijke directie.

Mensen willen tegenwoordig dat er op tv te zien is dat Geert Dollevoet protheses op afgehakte kinderbenen aanbrengt, Jan Post moet pleisters aanbrengen op ontstoken darmkanalen en Eduard Nazarski moet hoogstpersoonlijk met een slijptol tralies doorslijpen van geëmancipeerde Chinese vredesactivisten. Dat gaat alleen niet gebeuren. Wij storten, een bekende Nederlander knapt het klusje op en de directeur vangt er een xxxxl bedrag voor; de heer Post en Van de Weerd als positieve uitzonderingen.

De vraag is echter of de goede doelen hun langste tijd niet gehad hebben. Dankzij de ontwikkelingshulp van de overheid en de almaar oprukkende scepsis rond de doelen zelf is het tijd voor een positieve boost. En die gaat er niet komen.

Dat is dus een groot probleem voor ons en voor de goede doelen. Zij moeten de meest bizarre toeren uithalen om op te vallen en wij worden de gehele dag lastiggevallen met het slecht uitgedeukte hoofd van Stella Gommans. Stuur haar lekker naar Nambeki en laat haar al die pleisters maar plakken, tralies doorslijpen en protheses schoonmaken; het gaat niets helpen. Het geheim achter acties als Serious Request en tv-acties is namelijk dat echt bekende Nederlanders er aan meedoen en niet een al jaren uitgerangeerde trut die nooit verder gekomen is dan belspelletjes en zeer slecht ingestudeerde interviews over huisfinancieringen.

Hoe is zij überhaupt bekend geworden? Ze is begonnen bij het walgelijke SponsorBingo Loterij, waarna ze zich via briljante programma's als Onderweg naar Morgen en Jetsetters een weg in de vergetelheid heeft verzekerd. Het presenteren van onbekende en ongeliefde programma's is namelijk hetzelfde als meedoen aan X-Factor en halverwege afvallen. Ook al kun je het daarna nog altijd bij Popstars gaan proberen. Die kicken blijkbaar op middelmatigheid.

Lijkt wel een metafoor voor SBS.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten