25-09-2010

Winkelen voor dummies

In April heeft een werkeloze man in South Shields een liefdadigheidsevenement georganiseerd voor kankerpatiënten en werklozen. Gary Craig heet de beste man maar voor de gelegenheid heeft hij zichzelf omgedoopt tot Geordie Pants Man. Om geld bij elkaar te zamelen voor beide doelen heeft de heer Pants het ludieke idee bedacht om zo veel mogelijk onderbroeken aan te trekken. Tweehonderdelf stuks, toen waren zijn onderbroeken op.

Moet je je eens voorstellen hoe het winkelen in deze gegaan is. Meneer Pants komt bij de M&S en gaat doodleuk vier schappen met onderbroeken leeghalen. Allemaal ook in verschillend formaat, anders passen ze niet meer over elkaar. Ik kan me echter met geen mogelijkheid voorstellen dat Geordie heeft gekeken naar de kleur of het motief van de onderbroek. Hij zocht een setje onderbroeken die hij aan kon trekken, verder maakte het hem geen moer uit. Ik snap dat wel, ik wil ook geen vrolijk gekleurde onderbroek. Geen onderbroek met kleurtjes of een Star Wars-patroon, gewoon een zwarte boxer zodat ik af en toe eens een onzichtbaar remspoor achter kan laten.

Winkelen is sowieso niet een bezigheid waar je de gemiddelde individu met aanhangsel gelukkig mee maakt. Ik winkel omdat ik iets nodig heb, niet omdat ik het leuk vind. Efficiëntie is een toverwoord geworden voor mijn winkelgedrag. Eerst kijken of ik echt wel iets nodig heb. Dan kijken waar ik dat zou kunnen kopen. Daarna pas naar het winkelcentrum.

Vroeger deed ik dat anders. Je houd een dag vrij en je gaat naar Rotterdam. De hele dag in winkel in - winkel uit en aan het einde van de dag heb je bijna zeker het gene waarvoor je gekomen bent. Zo kon je dagen doorbrengen in Rotterdam, Den Haag en tegenwoordig ook in Roosendaal. Het voordeel daarvan is echter dat je iedere winkel daarna gezien hebt en dus kan beoordelen of je daar nog een keer naartoe gaat. Je hoeft mij niet in de DA of Prenatal achter te laten, puur omdat je weet dat deze winkels andere doelgroepen bedienen.

Wel eens in een Nomad-winkel geweest? Potentieel mooie kleding wordt totaal verziekt door hippe kleuren die ze bij Nomad dertig punten grijzer hebben gezet om alligators niet voor het hoofd te stoten, bijna altijd verkocht door een chagrijnige lesbie met een identiteitsprobleem. Bij Nike verkopen ze trainingspakken voor Polen, Roma zigeuners en Ethiopiërs. Levi's is voor cowboys en Cars broeken vallen uit elkaar terwijl je ernaar kijkt. De V&D is voor koopzuchtige vrouwen en de Bijenkorf is voor rijke, kooplustige vrouwen. En als je iets leuks zoekt hoef je al helemaal niet bij River Wood binnen te stappen. Je gaat het daar namelijk niet vinden. Bij Scapino winkelen alleen maar clowns en bij de Miss Etam vind je alleen maar hyperactieve, middelbare vrouwen die dankzij de overgang dertig opvliegers per uur beleven. Bij de Hunkemoller ga ik per definitie niet naar binnen en hetzelfde geld voor de Xenos. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de dampen bij de Xenos het menselijk leven halveren.

Als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat er eigenlijk maar vier winkels zijn waar ik met plezier naar binnen loop; de Media Markt, Free Record Shop, de Puma Store en de WE. Dus vrouwen; neem dit advies van me aan en winkel eens alleen bij deze vier winkels. Alles wat een mens nodig heeft en je bent in een halfuurtje klaar.

Kun je de rest van de dag lekker schoonmaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten