28-08-2010

Warm maar lekker op!

De Kuip wordt vervangen. Het enige voetbalstadion waar ik ooit in mijn leven een wedstrijd heb meegemaakt gaat binnenkort tegen de vlakte en er komt een futuristisch stadion voor terug. Het moet gezegd, het ontwerp is schitterend. Het doet me op een of andere manier denken aan een set gestapelde borden uit de IKEA Smarta-serie.

Daarbij presenteerde Eneco gisteren een leuk boekje over de nieuwe Kuip waarin zij claimen dat het stadion klimaatneutraal kan. Dat is een leugen. Je merkte het allereerst aan het interview met een voorlichter van Eneco bij de NOS. Nadat hij had geclaimd dat de Kuip 60% kon besparen merkte de journalist scherp op dat 60% niet klimaatneutraal is. Het enige wat de voorlichter daarop te melden had was dat ze een plan hadden met een windmolen.

Het spijt me, maar dat gaat niet werken. Ik ben er van overtuigd dat de bobo's bij Eneco een goed stel functionerende hersens hebben en dat ze bovendien in staat zijn om deze op een verantwoorde manier in te zetten, maar ze moeten toch wel een behoorlijk windje veroorzaken wil je 40% van de energie voor een voetbalstadion uit een setje windmolens toveren. Dat lukt misschien in een week als deze, maar dan hebben we er nog 51 per jaar. Of gaan ze de volledige opbrengst van hun windmolenpark in de Noordzee gebruiken om de slagbomen van de parkeergarage van peut te voorzien?

Nu snap ik dat ze bij Eneco over al deze problemen goed hebben nagedacht en dat ze hun ideeën op drie schitterende a4-tjes hebben overhandigd. Het zal ook best gaan lukken. Maar dan nog steeds is de Kuip niet klimaatneutraal. Waar komt het cement vandaan? Hoe produceren ze de stoeltjes? Wie teelt de grasmat? Hoe word de koffie gezet tijdens wedstrijden? Wat heeft de bestuursvoorzitter van Eneco gegeten terwijl hij aan zijn rekensommetjes werkte? Gebruiken de medewerkers Page of Lotus toiletpapier? Het klinkt zeurderig (en is het ook), maar als je claimt dat je een klimaatneutraal of Cradle-to-Cradle product/ontwerp neerzet, moet je op dat soort dingen letten.

Feitelijk gezien is iedereen die roept een milieuvriendelijk product gebouwd te hebben een enorme leugenaar. Waar komen de accu's in jouw verschrikkelijke Pruis vandaan? Hoe wordt het staal geproduceerd van een Fisker Karma? Zorgt je Bluetooth-verbinding met je HTC niet voor extra accuverlies, waardoor je de telefoon sneller op moet laden? Dat kost toch een Chileense mijnwerker per jaar.

Het antwoord op alle bovenstaande vragen is een simpele "ja". Het antwoord op de volgende vraag is echter een duidelijke "nee". Al zouden ze de Kuip optrekken uit ivoor en zijn de stoelen afgewerkt met drie lagen puur steenkool, het interesseert me geen fluit. Klimaatverandering is absoluut aan het gebeuren, maar de contributie van de mens is zo enorm klein, dat het vrijwel niets uitmaakt of we een CR-Z of CL65AMG rijden.

Sterker; koop allemaal a.u.b. een Ferrari 458! Die zijn én "schadelijk" voor het milieu én vliegen spontaan in de fik. "Schadelijk" bij productie, "schadelijk" tijdens het rijden en "schadelijk" tijdens afdanking. Nederland zal veranderen in een heerlijk tropisch land met palmbomen, witte stranden en een coctailbar elke veertig meter. Mensen met witte tanden reiken je halve kokossen aan en iedereen loopt in een rustig tempo door de zee, terwijl kinderen vliegeren en zandkastelen bouwen. Ik kom daar dan heerlijk voorbij in mijn Fiat Barchetta en geniet van het weer, de omgeving en het leven.

Het probleem is alleen dat vrijwel niemand een Ferrari 458 heeft. Dus tot die tijd bereid ik m'n Bootje voor op de dagen die komen gaan.

Maar schiet wel een beetje op a.u.b...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten