27-03-2010

Oraal

Ja dames en heren, het is de maand van de mond. Hoera, hoera, taart, feest en het snel weer vergeten. Via een aantal spotjes met een knappe mevrouw die met een elektrische tandenborstel een hele stad ontwricht. En, eerlijk is eerlijk, er zijn een hoop zaken deze week gebeurd zijn die ook met de mond te maken hebben.

Allereerst de verkiezing van de meest welbespraakte voetballer. Who cares? Er zijn dus blijkbaar mensen die het belangrijk vinden wat een voetballer vertelt na de wedstijd, maar ik heb werkelijk nog nooit een speler iets horen vertellen wat ik niet had gezien tijdens de wedstrijd. "Ja we stonden te spelen maar toen kreeg ik ineens last van acuute diarree. Daardoor liep alles op de grond en rolde de bal op de plekken waar ik gelopen had opeens een stuk minder goed." Ik heb het gezien, vertel me wat nieuws.

Mark van Bommel won trouwens, die beheerst immers elk scheldwoord van de menselijke taal.

De grote mondgerelateerde kwestie had echter te maken met de katholieke kerk. Kardinaal Simonis, wat heeft u toch weer gezegd? "Wir haben es nicht gewusst." Eigenlijk is dat niet meer dan een harde schuldbekentenis. "We wisten het, we deden er niets aan."

Er zijn een hele hoop dingen mis in de katholieke kerk, maar wat mij eigenlijk nog het meeste verbaasd, is dat iedereen er al lang over sprak. In televisieprogramma's, hoe onbetrouwbaar die als bronnen ook kunnen zijn, stond de katholieke kerk al jarenlang synoniem aan kindermisbruik.

Maar inmiddels zijn we wel op het punt gekomen dat zowat iedere religie zijn eigen twijfelachtige, tot ronduit criminele praktijken heeft. Eigenlijk kan je maar het beste ruzie zoeken met de Boeddhisten. Het beste wat zij terug kunnen doen is zelfkastijding.

Als ik eerlijk ben moet ik ook toegeven dat ik per definitie al geen geloof begrijp. Ik denk nog steeds oprecht dat de Bijbel een sprookjesboek is wat een aantal mensen nu opeens ongelofelijk serieus nemen. De tien geboden zijn gewoon simpele opvoedregels en Hij is de schrijver van het boek.

Hij had een behoorlijk bekrompen visie. Homoseksuelen zijn niet welkom in de kerk want dat is onnatuurlijk... Ten opzichte van wat; een man die over water loopt?!?

Als je zo al die verhalen hoort vanuit de grootste wereldgeloven word ik steeds sterker gesteund in mijn opvatting dat het geloof in zijn algemeenheid maar afgeschaft moet worden. Steeds vaker worden we volgepompt met verhalen over paters, imaams en Tom Cruise en bijna al deze verhalen hebben een nare toon. Het ergste daarvan is nog dat de verhalen die naar buiten komen ook behoorlijk schadelijk zijn, niet alleen voor de kerk, maar ook voor de slachtoffers.

Simonis doet ook echt niet de moeite om wat dat betreft geloofwaardig over te komen met zijn excuses. Je hoorde in het interview met Pauw & Witteman duidelijk dat hij zich volledig bewust was van het feit dat hij de kwalijke zin "Wir haben es nicht gewusst." in de mond nam, een zin die natuurlijk gelinkt is met het ontkennen van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Een zin die, zoals ik al zei, een absolute schuldbekentenis betekent. Een zin waarbij heel veel mensen nare ideeën krijgen.

Ga lekker bij Mark van Bommel in de leer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten