27-02-2010

Toyota

Gisteren werd eindelijk dan maar eens bewezen wat ik natuurlijk allang wist; ik ben slim. Britse wetenschappers hebben uit statisch onderzoek kunnen concluderen dat mensen die liberale en atheïstische opvattingen hebben relatief gezien een hoger IQ hebben dan andere mensen.

Dat is op zich fijn om te weten maar ik zet eigenlijk altijd vraagtekens bij dit soort onderzoeken, behalve als ze mij uitkomen natuurlijk, maar het grootste vraagteken staat toch echt bij de vraag of het uberhaupt wel nodig is om zulk soort onderzoeken uit te voeren. Ik bedoel, dat is net zo zinvol als testen of mensen met ogen Stella Gommans haten. Dat weten we allemaal al.

Kunnen die mensen zich niet met boeiendere dingen bezig houden? Ik bedoel, ik zou nou wel graag eens willen weten of er een verband is met mentaal mindere capaciteiten en de aanschaf van een Peugeot. Dan hebben we in ieder geval een geldig excuus om die dingen in de fik te steken.

Of verzin in zijn algemeenheid eindelijk eens een keer een medicijn tegen hersenziektes, ookal zal Frans Bauer dat angstvallig proberen tegen te houden.

Ik zou ook wel eens willen weten of er een verband is tussen de Josti-band en de fans van Youp van het Hek. Of hoeveel fans van Freek de Jonge incontinentieproblemen hebben.

Of wie er in godsnaam die Jillz-reclame bedacht heeft en wat de meest vernederende en pijnlijke manier is om die persoon om te leggen.

Stel je eens voor; als je zelf kan bedenken wie wat onderzoekt. Laat Gordon Ramsay maar uitzoeken wat het meest pijnlijke scheldwoord is en Gerard Kemkes het hoogste balkon van Nederland. En het zwaarste stuk metaal.

Waarschijnlijk krijgen we dan niet een hoogdravend setje onderzoeken, want daarvoor moeten we gek genoeg bij de Amerikanen zijn. Ed Towns, voorzitter van de onderzoekscommissie die onderzoek doet naar de rare gang van zaken de laatste tijd bij Toyota heeft ontdekt dat de Japanse autofabrikant bewijsstukken heeft achtergehouden voor de toezichthouders en dat ze bovendien slachtoffers van falende Toyota's hebben omgekocht om vooral maar hun hoofd te houden.

Dat is niet best en steeds als ik op de snelweg zit en ik kom een Toyota tegen, vraag ik me toch onderbewust steeds af of ik wel veilig ben als ik opeens moet remmen. Het zal allemaal wel meevallen natuurlijk maar de val van de grootste autofabrikant ter wereld is wel spectaculair en er ook eentje om goed bij te houden. Hét bewijs dat zelfs de meest verantwoorde en reputatievrije personen en instanties ook onderuit kunnen gaan.

Luister je Sven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten