17-04-2010

Voetbal : Geweld

Ik weet niet of u het toevallig gehoord heeft; maar er wordt niet meer gevlogen. Blijkbaar heeft een of andere moeilijk genoemde vulkaan in IJsland een boer gelaten waardoor er nu allemaal kwalijke, vulkanische asdeeltjes de lucht in zijn geschoten.

Vulkanische as, dat klinkt als iets dreigends uit een ouderwetse Star Trek aflevering...

De, ik ga het proberen hoor, Eyjafjallajökull-gletsjer spuwt nog steeds zijn roetdeeltjes drie kilometer hoog de lucht in en deze deeltjes kunnen in de straalmotoren van het luchtverkeer komen. En die kunnen daar niet zo goed tegen... Tsjah, stel nou dat ze wat lager gaan vliegen. Als er genoeg wind staat komen die deeltjes echt niet in grote mate naar beneden.

De WHO heeft maar verklaard dat we allemaal binnen moeten blijven omdat de asdeeltjes schadelijk zijn voor de gezondheid. O ja, hier zo op mijn kamertje vlak naast de Europoort heb ik gelijk het gevoel dat ik 30 jaar langer leef.

Maar goed nu zijn er dus c.a. 1500 passagiers die nergens heen kunnen en verplicht op Schiphol moeten blijven. Dat is vervelend, zowel voor Schiphol als voor die mensen, want wie blijft er in godsnaam voor zijn plezier in Amsterdam?

Een stelling waar een hoop mensen uit de regio het deze week zeker mee eens zullen zijn. Vooral de Feyenoord-supporters met een kaartje voor de Bekerfinale. Ik hoop echt dat Feyenoord zondag met iets van 6-0 verliest van Twente en ik bén niet eens voor Twente of Feyenoord.

Op nu.nl stond het ook al; dat geweldige filmpje van RTV Rijnmond met de Feyenoord-supporter die drie dagen voor de officiële kaartverkoop begon met een campingstoeltje voor zijn lokale Primera-vestiging ging kamperen, puur om de eerste te zijn met een kaartje. Piesen in een jerrycan want anders kwam de politie en bewapend met ontbijtkoek en een krantje heeft hij drie dagen daar voor de deur gezeten, zodat hij naar een gevulde Kuip kon.

ha-ha-ha-ha-ha-haaa

Balkenende heeft nu eindelijk maar eens laten weten dat hij het niet raar zou vinden als het volgende kabinet besluit de beveiligingskosten van voetbalwedstrijden, want daar ging het uiteindelijk over, door de KNVB te laten betalen. Het spijt me dat ik het moet vragen maar; waarom betaalt de staat dat nú dan in hemelsnaam???

Dat is net zo logisch als het organiseren van een Formule 1 race waarbij je de buurtbewoners laat betalen voor de benzine.

Ik vraag me sowieso nogal af waarom we voetbalwedstrijden houden. Begrijp me niet verkeerd ik ben een groot voetbalfan, maar al dat gezeik eromheen van zogenaamde supporters die tribunes in de fik steken en wc-papier op het veld gooien... Wie is daar bij gebaat?

Donderdag ook weer; protesteren tegen de beslissing de Bekerfinale op te splitsen. Terecht; ik zou ook zwaar over de zeik zijn, maar door daar te gaan lopen knokken en stenen naar de ME te gooien bevestig je toch alleen hun punt maar?

Hoe graag neem jij je kind nog mee naar een voetbalwedstrijd als er twee zitrijen achter je mensen genadeloos in elkaar worden geslagen?

Terwijl het wel kan! Ik had de mazzel vorig jaar een finalewinnend Barcelona mee te maken. 40.000 mensen op Plaza de Catalunya die massaal uit hun plaat gaan omdat Messi voor de driehonderste keer een doelpunt maakt. Memorabele momenten, zeker weten.

Maar hier kan dat dus niet. Hooligans zijn hier heel normaal en zorgen ervoor dat je eigenlijk niet meer met een gerust hart naar een voetbalwedstijd kan gaan. Het zal bijna altijd goed gaan, maar die ene keer dat je zelf betrokken bent tekent wel je hele beeldvorming.

Maar wees gerust, ik heb een oplossing. Aangezien die vulkaan nog wel effe blijft spuwen wil ik voorstellen de Bekerfinale gewoon zoals oorspronkelijk plan te spelen. Trek 10 miljoen uit voor de beveiliging en huur een vliegtuig van de KLM. De rest laat zich raden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten